سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسادت و تملّق روا نیست، جز درجستجوی دانش . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 98 آبان 13 , ساعت 11:27 عصر

به نام خدا و برای خدا 

اول سلام و بعد سلام و سپس سلام / با هر نفس ارادت و با هر نفس سلام

یک حدیث، یک خاطره و یک ضرب‌المثل

1-امام علی علیه السلام می‌فرماید: «یستدل علی ادبار الدول باربع ، تضییع الاصول ، والتمسک بالغرور وتقدیم الاراذل وتاخیر الافاضل » چهار چیز باعث سقوط حکومت می‌شود :الف-اصول اساسی را ضایع نمودن. ب- به جاه زودگذر دنیا مغرور شدن.  ج-فرومایگان را مقدم داشتن. د-فرزانگان را کنار گذاشتن.

2-مارشال تیتو یوگسلاوی رهبر یوگسلاوی سابق، در جمع دانشجویان خارجی این خاطره را بازگو می کند:

چندسال پس از پیروزی انقلاب و استقرار دولت از کا گ ب(سازمان جاسوسی شوروی) به من اطلاع دادند که در کابینه شما یک جاسوس سازمان جاسوسی امریکا ‘سیا ‘وجود دارد . وی را شناسایی و دستگیر کنید.

تیتو می‌گوید: تمام تلفن ها و مکاتبات و رفتار افراد کابینه را تحت کنترل قرار دادیم و پس از مدتی مایوس شدیم هیچ نشانی از جاسوس پیدا نکردیم. پس از مدتی جستجو، ناامیدانه و عاجزانه درخواست شناسایی و معرفی جاسوس در کابینه را از شوروی کردم. از “ک گ ب” اطلاع دادند که “معاون اول تو در کابینه جاسوس سازمان سیا است.”

تیتو از این خبر متحیر می شود و پس از اتمام یکی از جلسات کابینه از وی می‌خواهد بماند. سپس اسلحه را روی شقیقه معاون اول گذاشتم و از وی سوال کردم آیا تو جاسوس سیا هستی؟ او که متوجه شد، قضیه لو رفته است به جاسوسی خود اعتراف نمود.

تیتو از او سوال کرد از چه وقت با سیا همکاری می کنی؟ معاون اول گفت: از زمان دانشجویی! تیتو: در این مدت با تمام کنترل های امنیتی، هیچ ارتباطی با سیا، از تو کشف نشد؟ معاون اول: هم الان نیز هیچ ارتباطی با سیا ندارم. تیتو: چگونه عضوی هستید که ارتباط ندارید؟ معاون اول: سیا مسئولیتی به من واگذار کرده که وظیفه‌ام را انجام می‌دهم! تیتو: مسئولیت تو چیست؟ معاون اول: به من ماموریت داده شده تا “در سپردن پستها به افراد غیر تخصصی و نا همسو عمل کنم ” و تا کنون هم این گونه عمل کرده‌ام!

تیتو می‌گوید: نگاهی کردم به افراد کابینه و مدیران ارشد دیدم همین طور است! هیچ کس سر جای خودش نیست ! مثلا طرف دکترای کشاورزی دارد ولی وزیر نیرو است و یا دیگری برق خوانده اما وزیر مسکن است! طرف دکترای خریدنی گرفته وزیر صنعت است و یا طرف اصلا سواد اقتصادی ندارد وزیر اقتصاد است .

سپس معاون اول و جاسوس تیتو می گوید: تحلیل سیا این بوده و هست که با این روش، انقلاب بدون کودتا و حمله خارجی از درون متلاشی می شود.

3-یه روز ملا نصر الدین برای تعمیر بام خانه خود مجبور شد مصالح ساختمانی را بر پشت الاغ بگذارد و به بالای پشت بام ببرد. الاغ هم به سختی از پله ها بالا رفت.

ملا مصالح ساختمانی را از دوش الاغ برداشت و سپس الاغ را بطرف پایین هدایت کرد. ملا نمی‌دانست که خر از پله بالا میرود، ولی به هیچ وجه از پله پایین نمی‌آید. هر کاری کرد، الاغ از پله پایین نیامد. ملا الاغ را رها کرد و به خانه آمد تا استراحت کند. در همین موقع دید الاغ دارد روی پشت بام بالا و پایین می‌پرد. وقتی که دوباره به پشت بام رفت، می خواست الاغ را آرام کند که دید الاغ به هیچ وجه آرام نمی‌شود. برگشت و بعد از مدتی متوجه شد که سقف اتاق خراب شده و پاهای الاغ از سقف آویزان شده است. بالاخره الاغ از سقف به زمین افتاد و مرد. بعد ملا نصرالدین گفت: لعنت بر من که نمی‌دانستم که اگر خری به جایگاه رفیع و پست مهمی برسد، هم آنجا را خراب می‌کند و هم خودش را می‌کشد.

والسلام 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ