سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] از خدا بترسید ، ترسیدن وارسته‏اى که دامن به کمر زده و خود را آماده ساخته ، و در فرصتى که داشته کوشیده و ترسان به راه بندگى تاخته و نگریسته است در آنجا که رخت بایدش کشید و پایان کار و عاقبتى که بدان خواهد رسید . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 92 اسفند 25 , ساعت 11:33 صبح

 السلامُ علیک یا بضعة النبی یا زهرا (س)

در کتاب لغت، "عدالت" یعنی دادگر بودن، انصاف داشتن، و عدالت هر چیزی را در جای خود قرار دادن گفته اند، و "اعتدال" یعنی راست شدن، میانه روی، میانه حال شدن، برابر شدن،حد وسط گرما وسرما یا خشکی و رطوبت را گویند؛ و در بررسی، شکلی کلمات "اعتدال و عدالت"، تمام حروف "عدالت در اعتدال" نهفته است، اما هیچ قرابت و نزدیکی با همدیگر ندارند و از همین جا نتیجه حاصل است که "دولت تدبیر و امید" بدون در نظر گرفتن "عدالت"، که یکی از معیارهای اصلی و ضروری استقرار نظام اسلامی بوده، به قوه اجرائیه ورود نموده و با استفاده از "شعار اعتدال" در حوزه های مختلف اجرایی با حذف "عدالت" در گزینش کارگزاران نظام اسلامی اقدام نموده است! و ای کاش با همین شعار، کارگزاران و مدیرانی را انتخاب کرده بودند، که مبانی و اصول نظام اسلامی را در عمل رعایت می نمودند. در این نوشتار تلاش می نمایم تا بکارگیری کارگزاران حکومت علوی امیرالمؤمنین علی(ع) را، با شعار "اعتدال" و گزینش وزراء، مشاورین، معاونین و مدیران و استانداران جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم را، مورد بررسی و کنکاش قرار دهم.

امام علی (ع) در نامه پنجم به فرماندار آذربایجان، اشعث ابن قیس در خصوص مسئولیت و امانت می نویسند:« همانا پُست فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نبوده، بلکه امانتی در گردن توست، باید از فرمانده و امام خود اطاعت کنی؛ تو حق نداری نسبت به رعیت استبداد ورزی و بدون دستور به کار مهمی اقدام نمایی ». آیا مدیران و کارگزاران آقای روحانی به مسئولت، بعنوان یک امانت می نگرند و یا آن را حق خود و حزب خود نمی دانند!؟

حضرت علی (ع) در نامه بیست و هفتم به فرماندار مصر محمد ابن ابی بکر در اجراء عدالت می نویسند:« با مردم فروتن، نرمخو، مهربان، گشاده رو و خندان باش. در نگاهایت، و در نیم نگاه و خیره شدن به مردم، به تساوی رفتار کن، تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند، و ناتوانها در عدالت تو مأیوس نگردند». چگونگی توزیع سبد کالا که آبروی نظام اسلامی را در نزد جهانیان مخدوش کرد، چه رابطه ای با این سفارش علوی دارد!؟

امام علی (ع) در پاسخ به تهدیدات نظامی دشمنی که می گوید، همه گزینه ها روی میز است (معاویه) می نویسند:« نوشته ای که نزد تو و یاران من چیزی جز شمشیر نیست! در اوج گریه انسان را به خنده وا می داری! فرزندان عبدالمطلب را در کجا دیدی که پُشت به دشمن کنند؟ و از شمشیر بهراسند؟ پس آنچه را می جویی به زودی تو را پیدا خواهد کرد ... لشکریانی که جمعشان به هم فشرده، و به هنگام حرکت، غبارشان آسمان را تیره و تار می کند. کسانی که لباس شهادت بر تن، و ملاقات، دوست داشتنی آنان با پروردگار است، همراه آنان فرزندانی از دلاوران بدر، و شمشیرهای هاشمیان می آیند که خوب می دانی لبه تیز آن بر پیکر برادر و دایی و جدَ و خاندانت چه کرد» و حضرت در  همین رابطه در نا مه 53 می نویسند:« هر گز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خشنودی خدا در آن است رد مکن، که آسایش رزمندگان، و آرامش فکری تو، و امنیت کشور در صلح تأمین می گردد. لکن زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا گاهی دشمن نزدیک می شود،تا غافلگیر کند، پس دور اندیش باش و حُسن ظن خود را متهم کن ( به دشمن سؤظن داشته باش)». رئیس محترم جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور باید در وقت لازم جواب یاوه سرایی دشمنان را در همان سطحی که ما را تهدید می کنند، بدهند تا زبان دشمنان کوتاه گردد و نباید در توافقنامه هسته ای آنقدر به دشمن امتیاز می دادند که استقلال ایران عزیز را بخطر بیندازند؛ آیا در مقابل دشمن از خود ضعف نشان دادن "اعتدال" است!؟

امیرالمؤمنین (ع) در نامه چهل و دوم به یکی از فرماندارانی که در امانت مردم خیانت کرده است، مرقوم می فرمایند: «از خدا بترس و اموال آنان (مردم) را بازگردان، و اگر چنین نکنی و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست یابم، تو را کیفر خواهم کرد، که نزد خدا عذرخواه من باشد، و با شمشیری تو را می زنم که به هر کس زدم وارد دوزخ گردید».

 امام علی (ع) در خصوص روابط اجتماعی در نامه 53 می نویسند: « با پرهیزکاران و راستگویان بپیوند و آنان را چنان پرورش ده که تو را فراوان نستایند، و تو را برای اعمال زشتی که انجام نداده ای تشویق نکنند، که ستایش بی اندازه، خودپسندی می آورد و انسان را به سرکشی وا می دارد»؛ آقای روحانی! نباید اجازه دهند که در مصاحبه های تلوزیونی مجریان به ستایش از ایشان بپردازند و مردم شاهد ستودنهای نابجا باشند!

 در رابطه با بکارگیری مدیران شایسته، امیرالمومنین به مالک اشتر بعنوان فرماندار مصر می نویسند: « کارگزاران دولتی را از میان مردمی با تجربه و با حیا، از خاندانی پاکیزه و با تقوی، که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند، انتخاب کن، زیرا اخلاق آنان گرامی تر، و آبرویشان محفوظ تر، و طمع ورزی شان کمتر، و آینده نگری آنان بیشتر است» متأسفانه بکار گیری کارگزازان حکومتی در دولت تدبیر و امید نه تنها با عدالت و اصول نظام اسلامی رابطه ای ندارد و " اعتدالی " هم در آن دیده نمی شود؛ بلکه بکار گیری افراد صرفا بر اساس منافع فردی و حزبی ، سفارشهای پدر خوانده دولت و دیدگاههای پراگماتیستی و لیبرالیستی می باشد که در حوزه های فرهنگی،  اقتصادی و دیپلماسی، مشکلات فراوانی را به کشور تحمیل نموده و موجب اعترض و نگرانی در اقشار مختلف مردم گردیده است.

فلذا نتیجه آن است که دولت تدبیر و امید در مرحله اول، با "شمشیر اعتدال" به ذبح "عدالت" پرداخت و در مرحله دوم، "اعتدال و میانه روی" را به کناری انداخت و با بکار گیری جریانهای انحرافی و فتنه گران سال 88 پراگماتیسم (عملگرایی) را مثل سلف گذشته خود ( دولت کارگزاران و اصلاحات) سر لوحه عمل قرار داد و همین پراگماتیسم، موجب مخدوش شدن استقلال کشور در مرزهای فرهنگی و سیاسی شده است که نمونه های از آنها را در یک ماه گذشته شاهد بوده ایم ( نگرانی رهبر معظم انقلاب در حوزه های فرهنگ و سیاست و حضور هیأت پارلمانی اروپا و خانم اشتون در ایران و ملاقات با محکومین فتنه سال 88 ) .

"اعتدال" در دولت تدبیر و امید، "توهم اعتدال" است؛ و "اعتدالی" که بر اساس "تفکر ابو موسای اشعری" باشد، فرهنگِ سازش، تسلیم و حکمیت و نهایتا تثبیت حکومت اموی را بدنبال خواهد داشت، انسانها با "اعتدال" به خدا نزدیک نمی شوند، بلکه با اجرای عدالت علوی است که مو جب آرامش انسان و شاهد ظهور حجت حق، حضرت امام مهدی(عج) خواهیم بود.

 پایان بخش این وجیزه قسمتی از پیام امام خمینی(ره) در تاریخ 1368/1/2 می باشد که فرمودند:« ما هنوز در قدمهای اول مبارزه جهانی خودعلیه شرق و غربیم؛ مگر بیش از این است که ما ظاهرا از جهانخواران شکست می خوریم و نابود می شویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفی می کنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب می کنند؟ مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی (ص) در سراسر جهان بر چوبه دار می روند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب الله در جهان به اسارت گرفته می شوند؟ بگذار "دنیای پست مادیت" با ما چنین کند، ولی ما به وظیفه اسلامی خود عمل کنیم».

 جناب آقای روحانی اگر این مکتب امام است، که حتما هست، اعتدال جایگاهی در این مکتب ندارد، پس "فاین تذهبون"؛  به "عدالت علوی امیرالمؤمنین" برگردید، که کلید حل مشکلات کشور و سعادت ملت در همینجاست، نه در نزد دشمنان قسم خورده این مرز و بوم .

                                                                     والسلام              

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ