سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، کشنده نادانی و مایه بزرگواری است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 93 اردیبهشت 16 , ساعت 6:5 عصر

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم            

 در قسمت سوم جریان شناسی به چگونگی شکل گیری جریان اسلامی و ورود آن به کشور ایران و فعالیت جریان تشیع پرداخته می شود.

 جر یان اسلامی : جریانی است که از نظر ایدئولوژیک ریشه در اسلام ناب محمدی (ص) یعنی  تشیع انقلاب دارد که پس از ورودبه ایران روح تشنه اقشار مختلف جامعه را سیراب نمود


بعد از رحلت پیامبر (ص) اختلاف جریان شیعه و اهل سنت به وجود آمد .


 دیدگاه اهل سنت پس از رحلت رسول مکرم اسلام (ص) در خصوص حاکمیت :

1- دیدگاهی که تلاش می کند بین نبوت و خلافت فاصله اندازد و دین را از سیاست جدا کند و به بهانه خواست مردم وصیت پیامبر را کنار می گذارد و حتی معتقد است که سیاست چهره اولاد پیامبر (ص) را مخدوش می کند و همان بهتر که معاویه در رأس حکومت باشد، نه امیرالمومنین (ع) و امام حسن (ع) ، تا بلکه احترام دین و سبط پیامبر حفظ شود .

 2.  جریانی که هر حاکمی را اوالامر معرفی می کند و هرچه در تاریخ رخ داده باشد آن را توجیه می کند و با هرگونه اعتراض به حکومت مخالف است .

 3. دیدگاه خوارج که کوچکترین مطلبی را که خطای حکومت بداند ، تحمل نمی کند و به مخالفت برمی خیزد حتی اگر در وسط میدان جنگ با دشمن باشد .


تفکر شیعه اینگونه نیست بلکه می خواهد بین سه حقیقت جمع نماید که اقامه حکومت یک ضرورت دینی است که اولاً اگر امامت و تداوم نقش رهبری دینی در جامعه ضرورت دارد ، حکومت دینی هم ضرورت دارد .

ثانیاً اگر حکومت در جامعه دینی دچار انحراف شد، سرنگونی آن را به هر قیمتی دنبال نمی کند بلکه اگر لازم باشد ، استخوان در گلو و خار در چشم تحمل می کند و به خاطر حفظ نظام نوپای اسلامی در برابر بیگانگان از حق مسلم خود صرف نظر می کند و شیعه می خواهد در این مسیر به حقیقت برسد .

حقیقت شیرین است اما برای کسی که ذائقه سالمی داشته باشد وگرنه بر ما تلخ کامان تلخ است و یک چشمه از آن حقیقت درک پیوند عمیق دیانت و سیاست است که حضرت فاطمه زهرا (س) برای آن تلاش وافری نمودند .

حضرت فاطمه (س) به ما می آموزد که پس از یافتن امام و شاخص حقیقت چگونه علیه کسانی که می خواهند جامعه را از مسیر اسلام ناب محمدی (ص) خارج سازند ، فریاد بزنی و در عین حال برای حفظ نظام نوپای اسلامی سکوت کنی تا فریادت را دشمن خارجی نشنود .

آیا احزاب درون کشور ما نگاهشان به سیاست و حکومت اینگونه است! و تفکر حضرت فاطمه زهرا(س) را در چارچوب حزب خود دنبال می کنند!، و یا بدنبال کسب قدرت و حفظ قدرت و کنترل قدرت حتی اگر بر اساس نظر آقای نیکلا ماکیاول باشد، که هدف وسیله را توجیه می کند. 


جریان اسلامی: استمرار جریان امامت شیعی است که رهبری آن پس از رحلت حضرت رسول (ص) با امامان معصوم بوده است و در زمان غیبت امام عصر (عج) با فقهای بزرگ شیعی همچون شیخ مفید 413 هـ - سید مرتضی انصاری 436 هـ - شیخ طوسی 460 هـ - ابن ادریس 598 هـ - و علمای شیعی در دوران صفویه که اوج موفقیت جریان اسلامی در آن مقطع (907 -1501) با رسمی شدن تشیع برخوردار بود .

در دوره ناصرالدین شاه قاجار علمایی همچون شیخ مرتضی انصاری دزفولی ( از موقعیت خود چندان استفاده نکرد ) ، میرزایی بزرگ شیرازی ( نهضت تنباکو 1269 تا 1271 ) و در دوران مظفرالدین شاه جریان اسلامی به رهبری آخوند خراسانی ، سید محمد طباطبایی ، سید عبدالله بهبهانی ، شیخ فضل الله نوری و میرزای نایینی بود که انقلاب مشروطیت به پیروزی رسید ، صدور فرمان مشروطیت 12/5/1285 به دستور مظفرالدین شاه بود که موجب شد تحصن علما در حرم حضرت معصومه (س) به پایان برسد و انتخابات مجلس برگزار شد و اولین مجلس ایران در مهرماه 1285 تاسیس و در دی ماه 1285 قانون اساسی را تصویب کردند و مظفرالدین شاه آن را امضاء و پس از چند روز فوت کرد و محمدعلی شاه به پادشاهی رسید .

قانون اساسی تصویب شده در آن دوران بر اساس قوانین فرانسه و بلژیک بود و در آن مسایل اسلامی نادیده گرفته شد، و لذا آیت الله شیخ فضل الله نوری در اعتراض به انحراف پدید آمده در نهضت عدالت خانه به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به شهر ری هجرت و در آنجا اقدام به تحصن نمود و مسئله " مشروطه مشروعه "را مطرح نمود که با پیگیری های شیخ فضل الله نوری در مهرماه سال 1286 مقرر شد 5 نفر از علما بر مصوبات مجلس شورای ملی نظارت کنند.(شورای نگهبان)

با توجه به وابسته بودن محمد علی شاه به روسیه و مخالفت روسیه با مشروطه انگلیسی ، لیاخوف روسی فرمانده نیروهای روس در ایران در تاریخ دوم تیرماه سال 1287 مجلس شورای ملی را به توپ بست و عده ای کشته شدند و بدین ترتیب مجلس تعطیل و مشروطه به پایان رسید .

حدود یک سال بعد ، مشروطه خواهان از شهرهای رشت ، تبریز ، اصفهان و دیگر شهرها به سمت تهران حرکت کردند و در تیرماه 1288 تهران را فتح کردند . محد علی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد و افرادی همچون سردار بهادر ، وثوق الدوله ، حسین قلی خان نواب ، یپرم خان ارمنی و تقی زاده به خاطر مخالفت شیخ فضل الله نوری با مشروطه انگلیسی، او را به اعدام محکوم کردند و در زاد روز مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) در سیزدهم رجب المرجب شیخ فضل الله را به شهادت رساندند و افراد مبارز دیگر مثل ستارخان و باقرخان را منزوی نمودند .

علل شکست نهضت عدالت خانه ( مشروطه ):

     1.   توطئه و فریب کاری انگلی

      2.  اختلاف بین رهبران روحانی نهضت

      3.  نفوذ فرصت طلبان منورالفکر (تاریک فکر) و فراماسونری وابسته به انگلیس

      4.  عدم تجربه و بصیرت مردم

      5.  توطئه روسیه

 پایان قسمت سوم

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ