سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه بردباری ندارد، دانشی ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 93 تیر 4 , ساعت 1:49 عصر

بنام خدا و برای خدا

آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در سفر به استان لرستان و در جمع مردم خرم آباد در خصوص نرخ تورم نقطه به نقطه و مهار آن گفتند:«در آغاز این دولت، تورم 43 درصد بود و امروز تورم نقطه به نقطه 16 درصد است، بنابراین دولت قدم بسیار مهمی در این زمینه برداشته است اما در عین حال هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب و زندگی راحت مردم راه طولانی در پیش دارد .»

پس از استقرار دولت تدبیر و امید و در زمانی که تورم به 43 درصد رسیده و گرانی فشار زیادی به اقشار مختلف مردم وارد کرده بود، همگی منتظر بودیم که از بار سنگین گرانی کاسته و شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم و رئیس جمهور محترم هم وعده داده بود که پس از گذشت 100 روز از فعالیت دولتش بخشی از مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد و مردم را هدایت کردند که محاسبه تورم توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی را قبول نکنند، بلکه مردم باید کاهش نرخ تورم را در جیب خود حس کنند.
در همین راستا رئیس جمهور در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با رسانه ها در تاریخ 15 مرداد 92 گفتند: « در طول 100 روز اول همکارانم در بخش های مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم خواهند گفت. البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمار خبر دارند. معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار. بیکاری هم لازم نیست ما آمار بدهیم هر کس در خانه اش می تواند بفهمد بیکاری چقدر است.»

جیب

پیرامون این دو جمله رئیس جمهور که نرخ تورم 16 درصد اعلام و در زمانی دیگر، معیار اصلی تورم را جیب مردم می دانند مطالبی را به اختصار عرض می نمایم.

1-    در دولت سابق اوج تورم کشور در خرداد ماه سال 92 بر اساس اعلام  مرکز آمار ایران 41.2 درصد بوده و در زمان آغاز بکار دولت آقای روحانی یعنی در مرداد ماه 92 نرخ تورم از سوی مرکز آمار 38.4 درصد اعلام گردیده است و لذا نرخ تورم را آقای رئیس جمهور در مصاحبه خود در مرداد ماه همان سال 43 درصد اعلام می نمایند که بدور از واقعیت و سیاه نمایی علیه دولت قبل است.

2-    اگر قرار است تورم به صورت نقطه به نقطه به مردم گزارش شود، پس چرا زئیس جمهور تورم را در زمان خود بصورت نقطه به نقطه اعلام می نماید و تورم را بصورت نادرست در زمان دولت سابق، نقطه به نقطه اعلام نمی کند!؟

3-    امروز مردم وقتی به بررسی زندگی خود براساس نظر رئیس جمهور محترم که معیار اصلی تورم را جیب مردم می داند، می پردازند، جیبشان از قبل خالی تر  شده و قیمت کالاهای اساسی به صورت افسار گسیخته افزایش می یابد و دولت هم ناتوان در مهار قیمتها بوده و هیچ طرحی برای کاهش نرخ بیکاری در جامعه ندارد و از آن طرف هم انتظار دارند که مردم نرخ تورم اعلامی از سوی رئیس جمهور را باور نمایند!

4-   در نزد اقتصاددانان، کاهش تورم زمانی ارزشمند است که اقتصاد کشور در حالت رکود نباشد و فعالیت اقتصادی در همه زمینه ها رونق داشته باشد و این در حالی است که امروز بخش تولید در کشور از تحرک و فعالیت لازم برخودار نمی باشد، مسکن مهر که هر 51 متر آن می تواند برای یک نفر در سال شغل ایجاد نماید، نیمه تعطیل است و پرداخت تسهیلات و وام به تولید، مسکن، ازدواج و غیره بشدت کاهش و گاها غیر ممکن شده و رکود اقتصادی، در همه بخشها تولیدی و مصرفی غیر قابل تحمل گردیده و قیمت دلار افزایش و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است. وقتی چنین شرایطی از سوی بانک مرکزی به بخش اقتصادی و تولیدی کشور تحمیل شود، آیا نباید شاهد کاهش تورم باشیم!؟ کاهش تورم بدین شکل، معجره و تدبیر نمی خواهد! این وضعیت بر هر کشوری که حاکم شود قطعا موجب کاهش تورم می گردد و اگر تورم پائین نیاید، به بودن دولت در آن کشور باید شک نمائیم!       

با عنایت به موارد فوق، باید گفت که این دولت، باور نداشت که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 به پیروزی دست یابد! و لیکن با رأی سلبی مردم سکان اجرائی کشور را بدست گرفت و به همین خاطر، فاقد برنامه و تدبیر اقتصادی برای کشور می باشد و تلاش دارد با نسخه های حزب کارگزاران که همان برنامه های غربی و لیبرالی است، اقتصاد جامعه را صرفا از طریق مذاکره هسته ای درمان و به نتیجه برساند.

مردم از ریاست محترم جمهور انتظار دارند، همانطور که در مصاحبه 15 مرداد سال 92 قول دادند "که معیار اصلی تورم جیب مردم باشد"، نرخ تورم را بر اساس جیب مردم محاسبه و سپس گزارش واقعی و عینی به مردم بدهند. امروز مردم اعتقاد دارند، با افزایش هزینه های آب، برق، گاز و افزایش قیمت بنزین و نقت گاز  و دیگر مایحتاج ضروری خود، بیش از گذشته جیبشان توسط دولت تدبیر و امید خالی می شود و بر اساس جیب مردم "تورم فعلی دولت ساخته" بیش از 45 درصد می باشد، نه 16 درصد! و لذا دولت نباید ادعا کند که به نفع مردم قدمی برداشته است و شاید اعضاء محترم دولت از وضعیت افزایش قیمتها و فشار گرانی بر مردم بی خبرند که با اینگونه آمارها قصد عوام فریبی مردم را دارند.

والسلام



لیست کل یادداشت های این وبلاگ