سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که بى دانستن فقه به بازرگانى پرداخت خود را در ورطه ربا انداخت . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 93 تیر 15 , ساعت 5:22 عصر

بنام خدا و برای خدا

شیر و گرگ و روباهی با هم به شکار رفتند و گاو و آهو و خرگوشی شکار کردند.

شیر به گرگ گفت: "اینها را بین ما تقسیم کن."

گرگ گفت:"گاو برای شما جناب شیر، آهو برای خودم و خرگوش برای روباه."

شیر با شنیدن نظر گرگ به خشم آمد و گلوی گرگ را گرفت و سرش را از بدن جدا کرد.  

سپس شیر به روباه گفت: "تو آنها را تقسیم کن."

روباه زیرک گفت:" گاو برای صبحانه شما، آهو برای ناهار شما و خرگوش هم برای شام شما باشد."

شیر خوشحال شد و پرسید:" چه کسی این قسمت کردن عادلانه را به تو آموخت؟"

روباه گفت:" سر گرگ، عالی جناب؟

بعد از آغاز بکار دولت تدبیر و امید و اینکه مرتب می گفتند که کارهای این دولت بر اساس تدبیر و عقلانیت است، مقرر شد، که قیمت فروش خودروهای تولید داخل توسط شورای رقابت معین شود، که پس از گذشت ده ماه در خرداد ماه 93 شورای رقابت قیمت جدید خودروهای تولید داخل را اعلام کرد و شرکتهای خودروساز را ملزم به رعایت نرخ جدید نمود و لیکن، ابلاغیه شورای رقابت از سوی شرکتهای مربوطه با مخالفت روبرو شد و هیچ خودرویی به بازار با قیمت پیشنهادی ارائه نکردند. جلساتی در این رابطه برگزار شد و مقر شد از این پس قیمت خودرو در کشور هر سه ماه یک بار، بر اساس نرخ تورمی بخش خودرو محاسبه و اعلام گردد.

ظاهرا شورای رقابت فراموش کرده بود که در روزهای پایانی خرداد قیمت خودرو را مشخص و اعلام نموده! که مجددا بعنوان دوست خودروسازان (شورای رفاقت) در مورخه 14 تیر 93 اقدام به افزایش قیمت جدید خودرو بر اساس قیمت کف بازار نمود و قیمت هر خودرو را نزدیک 50 میلیون ریال افزایش داد.لذا در رابطه با این افزایش قیمت چند سئوال اساسی مطرح است.خودرو

-آیا نرخ تورم در بخش خودرو علی رغم اینکه رئیس جمهور به تازگی نرخ تورم را 16 درصد اعلام کرده، افزایش یافته است!؟

-مردم از دولت عقلانیت و تدبیر سئوال خواهند کرد؛ عقلانیت در قیمت گذاری خرداد را بپذیرند، یا تیرماه را ! آنچه که به نظر می رسد یکی از قیمت گذاریها که نفع مردم در آن رعایت نگردیده بر اساس تقسیم عادلانه در داستان فوق است!

-برای مردم کشورم این امکان وجود دارد که با پرداخت پول یک سمند یا پژو تولید داخل، یک خودرو تویوتا یا هندا از ژاپن با کیفیت بسیار بالا خریداری نمایند. پس چرا مردم به خاطر سیاستهای ناصحیح خودروسازان، باید خودرو با کیفیت پائین را با قیمت گران خریداری نمایند؟ و به صورت تحمیلی از سوی دولت زور گوئی بازار انحصاری خودروسازان را تحمل نمایند!؟

-وقتی شورای رقابت (ببخشید شورای رفاقت) قیمتهای جدید خودرو را اعلام کرد به یکباره یاد مناظره چند هفته گذشته آقای قاضی پور نماینده محترم مجلس شورای اسلامی افتادم که گفتند: «خودروساز نباید سیاسی کاری کند، دولت و خودروساز پشت پرده با هم یکی هستند؛ من که نمی دانم چه زمانی هیات دولت تعرفه واردات خودرو را تعیین می کند شما می دانید و سریع از این رانت اطلاعاتی استفاده می کنید؛... متاسفانه در صنعت خودرو سازی افرادی هستند که تا دیروز در بغل مشایی بودند و امروز در بغل جهانگیری هستند.پول دارند و زور دارند و در شورای رقابت بنده ناظر هستم و حق رای ندارم.»

حال با عنایت به نرخ تورم که به گفته رئیس جمهور هر روز کاهش می یابد، پس تغییر قیمت خودرو کمتر از یک ماه توسط شورای رقابت(رفاقت) چه معنی و مفهومی دارد! برای آقای شیوا  رئیس شورای رقابت از سوی آقای جهانگیر معاون اول رئیس جمهور چه پیامی ارسال شد، که منافع مردم و مصرف کننده خودرو، به یکباره فدای منافع خودروسازان گردید!؟ 

با این کار شورای رقابت آیا مردم می توانند به حرفهای آقای قاضی پور نماینده دلیر و صادق ارومیه شک کنند!؟ 

دولت اعتدال!، عقلانیت!، تدبیر! و امید! بهتر از این می تواند تقسیم عادلانه داشته باشد!!! 

والسلام 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ