سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر بختیارى را بخت برگشتنى است ، و آنچه برگشت پندارى نبوده و نیست . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 93 شهریور 25 , ساعت 11:33 صبح

بنام خدا و برای خدا

روز شنبه 15 شهریور 93 رئیس جمهور محترم کشورمان پس از ورود به شهر مقدس مشهد در جمع مجاورین و زائرین حرم رضوی گفتند: «در کنار مضجع شریف امام هشتم اعلام می‌کنم که از رکود عبور کرده‌ایم. محاسبات سه ماه اول سال 93 به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده و امروز روزی است که باید برای رونق و برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم دست در دست هم دهیم.»

در مباحث اقتصادی، عبور از رکود، زمانی محقق می شود که یک کشور وارد مرحله رونق اقتصادی شده باشد و معیار و ملاک خروج از رکود؛ عبارت است از الف-رُشد اقتصادی ب-افزایش نرخ سرمایه گذاری ج -کاهش بیکاری. و در کشور اران در حال حاضر هیچکدام از مؤلفه های سه گانه فوق دیده نمی شود.

در رابطه با اعلام عبور از رکود اقتصادی توسط رئیس جمهور این سئوال مطرح می شود، که آیا شاخصهای فوق الذکر مورد ارزیابی قرار گرفته و ما را به این نتیجه رسانده است که از رک.د اقتصادی خارج گردیده ایم؟!؟

معمولا برای بررسی عبور از رکود اقتصادی، شاخص ها در پایان هر سال با ارزیابی رُشد اقتصادی مثبت و سرمایه گذاری مثبت و مقایسه بین دو سال (سالهای 92 و 93) می توان ادعای خروج از رکود را اثبات کرد! آیا دولت تدبیر و امید در پایان سال 93 قرار دارد، تا چنین ادعای را که مورد تائید هیچ اقتصاددانی نیست، ابراز نماید؟!؟ وقتی هنوز بیش از 6 ماه به پایان سال 93 داریم، چگونه این ادعای فاقد کارشناسی، که امکان تحقق آن وجود ندارد، می شود باور کرد!!!

رئیس جمهور محترم کشورمان باید به ملت ایران پاسخ شفاف و صریح دهند؛ در زمانی که آمار و ارقام اقتصادی کشور، وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد و هیچ آثاری مبنی بر عبور از رکود اقتصادی در کشور مشاهده نمی شود بر چه مبنائی چنین ادعایی را در حرم رضوی داشته است!؟ و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در این رابطه به مردم پاسخگو باشند و مسئولین دولتی را به مجلس فر بخوانند و نسبت به این ادعای بزرگ توضیح دهند!

سئوال دیگری که از رئیس جمهورمان باید بپرسیم، این است؛ آیا لایحه ای که دولت برای خروج از رکود اقتصادی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده تاکنون مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است؟!؟ باید گفت که این لایحه در دستور کار مجلس، در فصل پائیز می باشد و وضعیت تصویب آن هنوز مشخص نیست؟ پس آقای روحانی بر چه مبنا و اصولی ، عبور دولت از رکود اقتصادی را در مشهد به مردم اعلام کرده است؟!؟ آیا این سخن رئیس جمهور یک اقدام عوام فریبانه محسوب نمی شود؟!؟

در حالی که آقای دکتر روحانی می دانند، که در طی مذاکرات و توافقنامه هسته ای کشورمان با 1+5 تاکنون هیچ تحریمی که بتواند رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران را محقق نماید، لغو نگریده و حتی تحریمها در 4 مرحله توسط آمریکائیها تشدید شده است. لذا در وضعیت فعلی کشور بدون توجه به اقتصاد مقاومتی، دریافت مالیات بصورت صحیح، انظباط مالی دولت و سوق دادن اقتصاد کشور به ریل اصلی و بانکها صرفا به امور بانکداری پرداختن، امکان عبور از رکود اقتصادی متصور نخواهد بود مگر بر اساس برنامه طنز آقای مهران مدیری که گفت: مسئولین می توانند با عوض کردن جای فعلهای حال با آینده گزارشهای خوبی به مردم بدهند مثلا به جای اینکه بگویند، از رکود خارج خواهیم شد، بگویند؛ دولت از رکود عبور کرده است!!!

شاید مشاوین متعدد رئیس جمهور، تابلوی زیبایی از رکود اقتصادی را سفارش داده و نوشته باشند و آن را بر روی زمین انداخته و اعضاء محترم دولت به صورت پیاده روی از روی آن تابلو رد شده باشند! و گرنه کشورمان در رکود شدید اقتصادی قرار دارد و مردم و هیچ اقتصاددان و تولید کنند ای، عبور دولت از رکود را قبول ندارند!!!!! 

والسلام



لیست کل یادداشت های این وبلاگ